POTVRZENÁ ÚČAST 2024       

Zprávy

Bez logistů by nebyly ani Dny NATO // Humans of NATO Days

21.04.2024, 08:17

Nadporučík Ondřej Brázda slouží u 143. zásobovacího praporu v Lipníku nad Bečvou. Ukázku jako takovou na Dnech NATO jeho jednotka sice nemá, ale i tak je výsledek jejich práce vidět všude kolem – právě díky armádním logistům z velké části vyroste areál akce do podoby, v jaké ji pak vidí návštěvníci. Jak dlouho to ale trvá a kolik je na to potřeba lidí? Jestli chcete vědět něco víc o zákulisí příprav největší bezpečnostní show v Evropě, tenhle rozhovor si nenechte ujít. 

Jak zatím hodnotíte aktuální ročník Dnů NATO?
Za mě určitě pozitivně, mé úkoly, co jsem měl na starosti, byly splněny. Včerejší den byl hodně hektický, myslím, že tady bylo přes 100 tisíc diváků. Museli jsme v průběhu dne několikrát doplňovat všechny pitné vody a bylo to velice náročné. Dnešek je podle počtu návštěvníků trochu klidnější.

Jaký je rozdíl mezi vaším běžným pracovním dnem a pracovním dnem tady na akci?
Standardně na útvaru máme nástup v 6.30, rozdám práci a pak plánuji výcvik, potom ten výcvik kontroluji. Hlavně je to ale o papírové práci. Na útvaru končím v 15.30 a jdu s čistou hlavou.
Tady jsem v poli, mám na starosti zhruba 120 lidí, musím to rozdělit přesně mezi jednotlivé obory – kuchaři, zásobovači, pohonné hmoty, voda. A jede to v podstatě nonstop. Úkoly se sypou i během noci, třeba o půl jedenácté. Musíme zabezpečit, ať jde o další nákup a navezení vod, zásobování kuchařů, když jim dojde jídlo, cokoliv je potřeba.

Stojíme u stanu Vzdušných sil. Jak je velký? A jak dlouho trvá postavit takový stan?
Tento stan má zhruba 8 na 6 metrů. Nejdříve se musí položit podlážky, je jich tam asi kolem 80. Potom se sbalený stan musí rozložit, nafouknout, k tomu slouží tyhle dva kompresory. Celková výstavba téhle haly trvá zhruba hodinu a je na to potřeba 10 vojáků.
Potom tady máme menší stany, které jsou 6x4 metry. U nafukovacích je proces stejný - položit podlážky, aby se nepropíchlo dno, nafouknout. Těchto nafukovacích stanů tady máme rozložených nějakých 40. Na každý ten menší stan je potřeba 6 lidí a  trvá postavit zhruba 30 minut. Takže když to vynásobíte 40 stany, první tři dny jsme se hodně zapotili.
Máme ještě nenafukovací stany, ty jsou spíše tam vzadu pro zabezpečení policie a vězeňské policie, těch je tady asi 10. Ty jsou ještě náročnější, protože to se nenafukuje. To se skládá ocelová konstrukce, na kterou se dá plachta. Tím pádem to trvá  déle, zhruba 40 minut na stan.

Dny NATO se chystají nějakým způsobem kontinuálně. Některé procesy běží celý rok, ale kdy vám začínají ty intenzivní přípravy?
Už měsíc před začátkem NATO se navážely všechny kontejnery k nám na útvar a do Hranic, a pak my jsme si je převáželi sem. Na to je potřeba hodně vozidel, takže nám pomáhaly  dva další útvary. Představte si 20 aut, které dva dny neustále navážely materiál. Bylo proto velice důležité naplánovat, co zde musí být první.  Nejdůležitější bylo postavit varny, což jsou převozné kontejnerové kuchyně. Po nich následuje spousta kontejnerů na vodu, které se na varny napojí, a celý ten systém může fungovat jako kompletní kuchyně. 
Dále hromada dalšího materiálu, jako jsou ty stany nebo ploty. Ty jsou teď všude rozložené, jsou tady asi dva kilometry plotů. Nejintenzivnější ale byly ty první tři dny, to bylo hodně náročné.

Akce pro veřejnost je dvoudenní, ale nachystat ji je spousta práce. Od kdy jste na letišti vy?
Od pondělí před akcí. Takže už týden před začátkem jsme tady stavili. Poslední dva dny, tedy čtvrtek, pátek, tak tady začali najíždět vlastně ti, kteří mají na starosti statické a dynamické ukázky. Museli jsme ubytovat vojáky, kteří mají ukázky na starosti, zabezpečit jim jídlo, a to je pro nás asi to nejnáročnější. 

Dny NATO jsou pro Armádu ČR vlastně největší logistické cvičení, je to tak? 
Dá se to tak nazvat, ano. Navíc, teď jsou dvě největší cvičení, které armáda má, hned za sebou - Dny NATO a pak Czech Lion na Doupově. Ten materiál, který je tady, alespoň jeho část, se musí okamžitě po skončení akce převážet na druhou stranu České republiky, takže je to velice náročné.
Na výstavbě areálu pro Dny NATO se podílela skoro celá armáda, skoro všechny útvary, vaří tady z kuchaři Hranic, z Liberce, z Rakovníka, z Čáslavi, stany taky vystavěl Rakovník, my - Lipník, Pardubice. Na ukázkách se zase podílí všechny bojové jednotky, takže je tady zapojena celá armáda. A to je výčet jen za pozemní síly. Navíc jsou tady samozřejmě vzdušné síly, které to tu mají za armádu úplně celé na starosti.

A jak dlouho to potom bude trvat to všechno sklidit?
Doufáme, že dva dny. Začínáme dnes (v neděli) večer, hned jak odjedou lidé a stánkaři. V pondělí a úterý budeme rozkládat stany a převážet je. Ale to se bavíme jen o balení tady na místě, pak budeme rozvážet materiál zpět na útvary, zajišťovat opravy materiálu, zjišťovat závady a připravovat se na další cvičení. 

Na čem ten materiál vozíte? Tatrou nebo speciálními vozy?
Jsou to vlastně multilifty na kontejnery. Všechen materiál se naloží do kontejnerů, to vozidlo si ho natáhne na sebe a převáží. Některé ty novější multilifty už jsou i s přívěsy, jsou to dvě pozice, které dokážou převézt. S těmi kontejnery je to vlastně stejné jako v civilu, takže by se daly používat i civilní vozidla, ale dokážeme si to zpracovat sami. Jinak to jde i na valníku, který se běžně používá i na převoz osob, ale je jich tu minimum, protože tam se musí sundat plachta a špatně se to tam nakládá. Hodně nám pomáhá kontejnerová přeprava, která je teď zavedená.


Přečtěte si i další rozhovory s těmi, kteří se podílejí na Dnech NATO

Teď je krásné počasí, ale není tomu vždy tak. Jak probíhá čištění stanů po akci?
My je umyjeme, ale všechny závady musíme řešit s výrobcem, protože uvnitř jsou tubusy, které se nafukují. Kdyby praskly, na útvarech je nemáme jak zalepit. Samozřejmě jsou opravné sady, ty jsou součástí stanu, ale výrobci na to mají mnohem lepší prostředky, takže to necháváme upravit civilními firmami.

A co je nejnáročnější postavit? Je to stan, nebo je to něco jiného?
Na lidskou sílu jsou to stany, ale na ty varny, na ty jídelny, je potřeba jeřáb, protože dole je jímka na odpad, a to se musí postavit na to, musí se to vyvážit, aby to bylo přesně v rovině, a dát to všechno dohromady. 

Takže kdyby nebylo logistů, tak nejsou ani Dny NATO.
Jo, ale většina lidí to tak nevidí. Jsou to i Dny Vzdušných sil, chtějí vidět hlavně letadla. 

Nebojte, my jim to řeknem. Děkujeme za rozhovor.
Tak jo. Taky děkuji.

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro