JAS-39 Gripen
Víceúčelový jednomístný jednomotorový bojový letoun s deltakřídlem a příďovou vodorovnou řídicí plochou je mimo jiné přizpůsoben pro vzlety a přistání na silnicích. V základní konfiguraci plní jak stíhací a útočné úkoly, tak průzkumné. První prototyp Gripenu, typu vyráběného společností Saab v Linköpingu, vzlétl 9. prosince 1988. Do řadové služby byl typ přijat v polovině roku 1993. K pohonu slouží motor RM12, jehož maximální tah s přídavným spalováním je 80,54 kN. Úvodní sériový kus modernizované verze JAS-39C byl zalétán 14. srpna 2002. Letouny této verze, spolu s dvoumístným ekvivalentem JAS-39D, jsou vybaveny rovněž teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva za letu a novými displeji v pilotním prostoru. Výrazně rozšířeny jsou možnosti nesené výzbroje a výstroje.
Gripeny Vzdušných sil Armády ČR nahradily ve službě legendární MiGy 21. Prvních šest kusů přilétlo na domovskou 21. základnu taktického letectva v Čáslavi 18. dubna 2005. Všechny jsou zařazeny u tamní 211. taktické letky. Letouny zabezpečují od 1. července 2005 ochranu vzdušného prostoru naší republiky v rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany Severoatlantické aliance NATINAMDS. České Gripeny jsou vyzbrojeny palubním kanonem BK-27 ráže 27 mm, protiletadlovými řízenými střelami AIM-9M Sidewinder a protiletadlovými řízenými střelami AIM-120C-5 AMRAAM.
► Letecký archiv - JAS-39 Gripen
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 8,40 m |
Délka | 14,10 m |
Výška | 4,50 m |
Hmotnost prázdného stroje | 6 800 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 14 000 kg |
Maximální rychlost | 2 130 km/h |
Dostup | 20 000 m |
Dolet | 3 200 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.