L-159 ALCA
Po zkušenostech s cvičnými proudovými typy L-39 Albatros a L-59 začali v Aeru s vývojem lehkého podzvukového bojového letadla L-159 Alca. První prototyp vzlétl 2. srpna 1997. Zanedlouho následovala sériová výroba 72 jednomístných strojů podle požadavků českého letectva.
Jednomístný bojový letoun L-159 je určen zejména k podpoře pozemních vojsk, útokům na pozemní cíle. Je také schopen vzdušného boje a průzkumu. Letadlo poháněné motorem F124-GA-100 o tahu 28,2 kN, je vybaveno moderní avionikou, multifunkčními displeji či vícerežimovým radiolokátorem Grifo-L. Pilot sedí na vystřelovacím sedadle VS-2C české konstrukce, umožňujícím jeho bezpečnou katapultáž již z nulové výšky při nulové rychlosti. Schopnost přežití na bojišti zvyšuje výstražný radiolokační přijímač, výmetnice klamných cílů a pancéřování pilotního prostoru. Výzbroj na sedmi závěsnících může například zahrnovat protiletadlové řízené střely AIM-9M Sidewinder, protizemní řízené střely AGM-65 Maverick, kontejnery PL-20 Plamen s dvouhlavňovými kanony ráže 20 mm, neřízené pumy, raketomety s neřízenými raketami a laserem naváděné pumy.
Stroje L-159 českého vojenského letectva byly zařazovány do služby od prosince 2000. Všechny v současnosti provozované kusy jsou soustředěny u čáslavské 21. základny taktického letectva. Od roku 2007 je v Čáslavi provozována také dvousedadlová verzi L-159T1 usnadňující přeškolovací výcvik nových pilotů.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 9,54 m |
Délka | 12,72 m |
Výška | 4,87 m |
Hmotnost prázdného stroje | 4 350 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 7 930 kg |
Maximální rychlost | 936 km/h |
Dostup | 13 200 m |
Dolet | 2 530 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.