L-39 Albatros
Tisíce pilotů v řadě zemí světa vděčí za získání prvních leteckých zkušeností s proudovou technikou typu L-39 Albatros, který však není jenom letounem pro začátečníky, ale sloužil rovněž ke kondičnímu létání kosmonautů. Ve výrobě ve vodochodském Aeru navázal na svého neméně slavného předchůdce L-29 Delfin.
Na počátku dlouhé řady 2892 vyrobených exemplářů stál prototyp, se kterým tovární pilot Ing. Rudolf Duchoň zahájil v den padesátého výročí vyhlášení naší státnosti, 28. října 1968, pojížděcí zkoušky. K prvnímu letu prototypu L-39 Albatros došlo o týden později, 4. listopadu.
K novému letounu byl vyvinut celý výcvikový a diagnostický systém a vedle základního cvičného provedení označovaného jako L-39C byla v polovině sedmdesátých let vyvinuta také verze L-39V, určená pro vlek střeleckých terčů. Pro potřeby rozšířeného výcviku začala být již v roce 1973 připravována verze vyzbrojená dvojhlavňovým kanonem GŠ-23 ráže 23 mm, neseným v odnímatelném pouzdře pod trupem, označená L-39ZA, poháněná motorem AI-25TL o maximálním tahu 16,87 kN.
Albatros byl exportován do mnoha zemí světa, kde dodnes slouží k plné spokojenosti v nejrůznějších rolích. Jeho výrobce, společnost Aero Vodochody Aerospace, v současné době připravuje novou generaci, typ L-39NG.
► Letecký archiv - L-39 Albatros
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 9,44 m |
Délka | 12,13 m |
Výška | 4,70 m |
Hmotnost prázdného stroje | 3 400 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 5 500 kg |
Maximální rychlost | 850 km/h |
Dostup | 11 000 m |
Dolet | 1 650 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.