MiG-29
Letoun MiG-29 vznikl v tehdejším Sovětském svazu v první polovině 70. let jako protiváha novým americkým strojům F-16 a F/A-18. Letadlo bylo primárně určeno k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka, čemuž byla podřízena i jeho aerodynamická koncepce, kdy i trup byl navržen k vytváření vztlaku a tím dosažení větší manévrovatelnosti. K pohonu byla vybrána dvojice motorů RD-33 o maximálním tahu s přídavným spalováním po 81,40 kN. První prototyp vzlétl 6. října 1977. Letoun byl postupně modernizován a z čistě stíhacího stroje se stal víceúčelový, schopný přesných útoků na pozemní cíle. Výroba jeho nejnovějších verzí probíhá dodnes.
Jedním z uživatelů bylo od roku 1989 také Československo, které provozovalo dvacítku strojů. Při dělení federace v roce 1992 připadla polovina strojů České republice. Tyto byly v roce 1995 vyměněny s Polskem za vrtulníky W-3A Sokol.
Druhou polovinu získalo Slovensko, kde dodnes tvoří MiGy 29 páteř letectva. Jejich počet byl v létech 1993 až 1996 navýšen přímými dodávkami z Ruska o dalších čtrnáct kusů. V létech 2005 až 2006 bylo dvanáct letounů modernizováno na standard jednosedadlové verze MiG-29AS a dvousedadlové MiG-29UBS. Stroje například dostaly nové displeje, radiostanice, navigační vybavení a identifikační systém západního původu. Slovenské MiGy 29AS také drží hotovost v rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany Severoatlantické aliance NATINAMDS. Všechny „Devětadvacítky“ jsou soustředěny u Bojové letky na základně Sliač.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 11,43 m |
Délka | 17,32 m |
Výška | 4,73 m |
Hmotnost prázdného stroje | 10 900 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 18 480 kg |
Maximální rychlost | 2 445 km/h |
Dostup | 18 000 m |
Dolet | 2 900 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.