PC-21
Pilatus PC-21 je moderní, vysoce výkonné turbovrtulové letadlo švýcarské výroby navržené pro jak základní, tak pokročilý výcvik vojenských pilotů. Díky svým vynikajícím aerodynamickým vlastnostem umožňuje univerzální a komplexní výcvik pro moderní vojenské operace. Vyznačuje se vysokou obratností s maximálním přípustným přetížením od +8G do -4G a vlastnostmi podobnými proudovým letounům. Často bývá označován jako cvičný letoun 21. století, a to zejména kvůli schopnostem simulace ovládání a použití zbraní či elektronického boje v rámci systému Mission Planning Systém (MPS), díky čemuž umí efektivně napodobovat bojové situace.
Vývoj tohoto letounu započal na konci roku 1998 s myšlenkou vytvořit výcvikový stroj s letovými charakteristikami blízkými proudovým letounům, který však oproti nim nabízí značně nižší provozní náklady. První prototyp byl představen v červenci roku 2002, o čtyři roky později letoun obdržel certifikaci a krátce na to došlo k první objednávce – konkrétně na 19 strojů ze Singapuru. Do provozu byl zařazen v dubnu 2008 a od té doby ve výzbrojích letectev nahrazuje jednak své předchůdce z produkce firmy Pilatus PC-7 a PC-9 a další turbovrtulové stroje, ale právě i cvičné proudové letouny.
Letoun je poháněn turbovrtulovým motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-68B o výkonu 1195 kW, který zajišťuje provoz pětilisté vrtule Hartzell E8991 KX o průměru 2,39 m. Přestože je primárním cílem PC-21 výcvik pilotů, disponuje také schopností nosit až 1 150 kg výzbroje na celkem pěti závěsnících. Jeho další předností je tzv. skleněný kokpit tvořený trojicí displejů AMLCD o rozměrech 6x8 palců a displejem HUD Flight Visions SparrowHawk a vystřelovací sedadla Martin-Baker CH16C Zero-Zero. Kokpit je uspořádán tandemově, což umožňuje usazení studenta vpředu a instruktora vzadu. Celá kabina je přetlaková a vybavená systémem generování kyslíku na palubě OBOGS.
Letounů PC-21 bylo již vyrobeno více než 270 a nalétaly více než 500 000 hodin. Mezi hlavní uživatele patří letectva Spojených arabských emirátů, Saudské Arábie, Singapuru, Kataru, Švýcarska, Francie, Austrálie či Spojeného království.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 9,108 m |
Délka | 11,232 m |
Výška | 3,749 m |
Hmotnost prázdného stroje | 2 330 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 4 250 kg |
Maximální rychlost | 685 km/h |
Dostup | 11 590 m |
Dolet | 1 330 km |