PC-9
Cvičné letouny zastávají jednu ze základních rolí v rámci každého letectva, a to výcvik nových pilotů. Ten se po ukončení tréninku na trenažerů přesouvá na letouny, které vynikají svou dobrou ovladatelností a spolehlivostí. Mezi stroje, které jsou často využívány pro základní, ale také pro pokračující, výcvik, se řadí švýcarský Pilatus PC-9.
PC-9 je dvoumístný turbovrtulový cvičný letoun, který byl vyvinut švýcarskou společností Pilatus Aircraft během 80. let minulého století, od roku 1997 se vyrábí ve vylepšené verzi PC-9M. Designem přímo navazuje na svého předchůdce PC-7, oproti němu je však vybaven výkonnějším motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-62 o výkonu 857 kW, jenž pohání čtyřlistou hliníkovou vrtuli. PC-9 je také vybaven větším kokpitem a disponuje vylepšeným systémem vzdušných brzd či novým profilem křídel. Díky své spolehlivosti a nízkým provozním nákladům je letoun oblíben nejen mezi vojenskými letectvy napříč celým světem, ale také civilními operátory. Letoun mimo jiné posloužil jako základ pro vývoj Beechcraft T-6A Texan II, který je využíván americkým letectvem a námořnictvem.
Do dnešního dne bylo vyrobeno více než 250 kusů letounu PC-9 a je využíván např. bulharským, slovinským či chorvatským letectvem. Mimo státy NATO slouží tento letoun např. v Irsku, Mexiku, Švýcarsku nebo Thajsku.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 10,13 m |
Délka | 10,14 m |
Výška | 3,26 m |
Hmotnost prázdného stroje | 1 725 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 3 200 kg |
Maximální rychlost | 593 km/h |
Dostup | 11 580 m |
Dolet | 1 537 km |