Sea King
Vrtulník Sea King vyvinula firma Sikorsky Aircraft koncem padesátých let minulého století, a to pod továrním označením S-61. Stroj byl původně určen pro ochranu letadlových lodí amerického námořnictva před nepřátelskými ponorkami. Prototyp absolvoval zálet 11. března 1959 a US Navy převzala první sériové stroje během června o dva roky později. Vrtulníky původně nesly označení HSS-2, od roku 1962 pak SH-3.
Konstruktéři firmy Sikorsky Aircraft dali Sea Kingu do vínku robustní trup s člunovitou spodní částí, jenž dovoluje operace z vodní hladiny. Jinak je stroj vybaven tříkolovým podvozkem ostruhového typu se zatahovacími hlavními nohami. Pro pohon pětilistého nosného rotoru a ocasní vyrovnávací vrtule byla vybrána dvojice turbohřídelových motorů General Electric T58-GE-10 o výkonu po 1043 kW (1400 k).
Protiponorkové vrtulníky Sea King se záhy po svém uvedení do služby ukázaly jako velmi zdařilé. To umožnilo vznik dalších variant: například pro osobní a nákladní přepravu, jako nosič elektronické výbavy pro tzv. včasnou výstrahu i jako stroj pro pátrací a záchrannou službu SAR (Search and Rescue). Není proto divu, že po těchto vrtulnících postupně sáhly ozbrojené síly téměř pětadvaceti zemí a že si práva na licenční produkci zakoupily další firmy – především Agusta, Mitsubishi a Westland, jehož stroje jsou v Evropě stále provozovány například německým námořnictvem. Tyto vrtulníky, poháněné dvěma 1238kW (1660k) turbohřídelovými motory Rolls-Royce Gnome H1400 dále slouží k osobní a nákladní dopravě i v letecké záchranné službě.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Průměr nosného rotoru | 18,90 m |
Délka s otáčejícími se rotory | 22,15 m |
Výška | 5,13 m |
Hmotnost prázdného stroje | 6 241 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 9 752 kg |
Maximální rychlost | 232 km/h |
Dostup | 3 050 m |
Dolet | 1 482 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.