SW-4 Pusczyk
Polský výrobce vrtulníků PZL Swidnik je u nás dostatečně znám svými nejznámějšími typy Mi-2 a W-3A Sokol. Mezi poslední ze świdnických konstrukcí patří i lehký vrtulník SW-4. Jedná se o vůbec první konstrukci lehkého vrtulníku, který je zkonstruován, vyvinut a vyráběn v Polsku.
První snahy o vývoj lehkého vrtulníku ve Swidniku je možné datovat do 60. let minulého století. Postupně však docházelo k mnoha přerušením vývoje. Základní rysy byly načrtnuty již v roce 1981. Samotný vývoj typu SW-4 byl ale zahájen až v roce 1986.
K základnímu výcviku pilota vrtulníku je třeba mít k dispozici malý vrtulník s co nejmenší spotřebou a s ní svázaných provozních nákladů, který je možný dále použít také k rekreačnímu létání nebo k některým speciálním leteckým pracím. Jako ideální k takovému využití se tedy jeví vrtulník s možností přepravy čtyř až pěti osob, který umožňuje i přepravu raněného, díky vyšší nosnosti i například zemědělské práce a podobně. Jeho využití v armádě či u policie je nasnadě. Těmto parametrům odpovídá i typ SW-4 klasické koncepce, poháněný jedním turbohřídelovým motorem Allison Rolls-Royce 250-C20R/2 o výkonu 336 kW. Avionické vybavení je možné přizpůsobit konkrétním požadavkům zákazníka. Prototyp poprvé vzlétl 26. října 1996. Dne 15. listopadu 2004 byl ve Świdniku představitelům polských vzdušných sil předán první. SW-4, který obdežel název Pusczyk (Puštík). Vrtulníky jsou používány především u letecké školy v Deblinu.
► Letecký archiv - SW-4 Pusczyk
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Průměr nosného rotoru | 9,00 m |
Délka s otáčejícími se rotory | 10,57 m |
Výška s rotory | 3,13 m |
Hmotnost prázdného stroje | 1 050 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 1 800 kg |
Maximální rychlost | 260 km/h |
Dostup | 5 200 m |
Dolet | 790 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.