T-6 Texan II
Nezbytnou výbavou všech vzdušných sil jsou cvičné letouny, na kterých se piloti připravují na ovládání výkonnějších strojů. Jedním z těchto oblíbených turbovrtulových letounů je Beechcraft T-6 Texan II, jenž k výcviku využívají USA nebo Řecko.
T-6 Texan II je jednomotorový dvoumístný turbovrtulový dolnoplošník z dílny Raytheon Aircraft Company (v součastnosti Beechcraft Corporation), který byl navržen tak, aby měl letové vlastnosti jako proudové letadlo. Jeho hlavní charakteristikou je pokročilý kokpit simulující prostředí moderních stíhaček a usnadňující přechod na ně. Stroj disponuje turbovrtulovým motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-68 (1 100 hp). Díky vynikajícímu poměru tahu a hmotnosti dokáže letoun během počátečního stoupání vyšplhat do výšky 945 m za minutu a za méně než šest minut je schopen vyletět do výšky 5 486 m.
Letoun T-6 Texan II poprvé vzlétnul v červenci 1998. Designem vychází z letounu Pilatus PC-9, jenž byl modifikován pro potřeby Společného systému primárního leteckého výcviku, aby mohli piloti amerického letectva a námořnictva cvičit na jednotných strojích.
Kromě Spojených států amerických a Řecka tyto stroje využívají i letectva Izraele, Nového Zélandu, Maroka či Iráku, celkem jich bylo vyrobeno přes 850 kusů.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 10,19 m |
Délka | 10,16 m |
Výška | 3,25 m |
Hmotnost prázdného stroje | 2 135 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 2 948 kg |
Maximální rychlost | 586 km/h |
Dostup | 9 400 m |
Dolet | 1 700 km |