Zprávy
Demonstrátor nového letounu Aero L-39NG přiletí na Mošnov
Nástupce cvičného podzvukového letounu Aero L-39 Albatros, ambiciózní L-39NG neboli „Next Generation“, přiletí na mošnovské letiště na statickou ukázku pro českou i světovou veřejnost. Nová generace legendárního letounu má našlápnuto navázat na slavnou historii cvičných proudových letadel tradičního českého výrobce.
„Po loňské velmi úspěšné světové premiéře se návštěvníci akce nyní mohou znovu těšit na vystavení špičky českého obranného i leteckého průmyslu, demonstrátoru nového letounu Aero L-39NG. Bude k vidění na statické ukázce na exkluzivním umístění ve středu areálu. Jsme velice rádi, že se Aero Vodochody rozhodlo svůj nový letoun vyslat vzduchem na naší akci, pro letecké nadšence to je mimořádná příležitost vidět jej mimo okolí továrního letiště,“ uvádí Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000.
„Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě, považujeme je proto za ideální událost, na které převést demonstátor našeho nového letounu české i světové veřejnosti. I proto jsme v loňském roce zvolili Dny NATO jako příležitost k vůbec prvnímu představení našeho letounu veřejnému publiku. Letos se navíc narozdíl od loňského ročníku na letiště do Mošnova vypraví vzduchem a bude tak možné ho poprvé veřejně vidět za letu. Zájemci mohou o letounu získat dodatečné informace přímo u něj a v našem propagačním stánku nedaleko ukázky. Zde bude také možnost zakoupit unikátní upomínkové předměty,“ informuje Tereza Vrublová, mluvčí AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Stroj nové generace je založený na úspěšném Aero L-39 Albatros, nejslavnějším českém letounu, který i v současnosti zůstává nejpoužívanějším cvičným proudovým letadlem na světě. Modernizace stroje je skutečně důkladná. L-39NG se může pyšnit novým proudovým motorem FJ44-4M od firmy Williams International s maximálním tahem 16,87 kN. Dále pak „mokrým křídlem“, tedy palivovou nádrží v křídlech letounu, nebo moderním překrytem kabiny za použití nových konstrukčních materiálů. Výsledkem přeměny bylo výrazné snížení hmotnosti i spotřeby paliva a zároveň zvýšení doletu i rychlosti. Díky modernímu technologickému postupu firmy prošla důležitou proměnou i avionika, která obdržela i vyspělý průhledový displej.
Nový letoun Aero L-39NG bude díky vynikající všestrannosti ideálním nástupcem letounů L-39 pro základní i bojový letecký výcvik budoucích pilotů letectev celého světa, ale bude jej možné využít i v pokročilé letecké akrobacii. Na projekt L-39NG je velmi kladná odezva z celé řady zemí, které používají stávající verzi L-39, nebo budou v blízké budoucnosti potřebovat nový proudový cvičný letoun.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Firma je velmi aktivní i v široké škále kooperačních projektů a řadí se pod důležité partnery největších výrobců v oblasti civilního letectví. Stejně tak je i stálým partnerem řady armádních letectev celého světa.
Stroje z dílen Aera Vodochody se vždy vyznačovaly vynikajícím ovládáním, robustním designem a skvělou adaptabilitou. Koneckonců se o tom přesvědčilo na 60 vojenských operátorů z celého světa, z nichž mnozí stále využívají L-29 Delfín, L-39 Albatros či L-159 ALCA. Za svoji historii firma vyrobila 11 000 letounů, které se osvědčily ve všech myslitelných extrémních klimatických podmínkách. K výše zmíněným charakteristikám L-39NG přidává i možnost „support by the hour“, tedy možnost bezprecedentně efektivně za vynaložení minimálních nákladů udržovat vybrané komponenty – zejména motor. Pro větší bezpečnost pilota je ve stroji připravené nové vystřelovací sedadlo schopné katapultovat pilota i při nulové rychlosti a výšce, stejně jako řada dalších systémů v kokpitu a monitoring „zdraví a využívání“.
Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!
Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost