Zprávy
MiG-21 se po 23 letech vrací na Mošnov
Téměř po čtvrt století na plochu mošnovského letiště dosedne legendární sovětská stíhačka MiG-21. Rumunské letectvo na letošních Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR v premiéře představí svůj stíhací letoun MiG-21 LanceR, a to jak v letové, tak na statické ukázce. Na té zaparkuje i transportní C-27J Spartan, který bude sloužit rovněž jako podpůrný stroj.
Mošnovské letiště je přitom s letouny MiG-21 nerozlučně spjato, když na něm měly svou domovskou základnu tyto stroje od 60. let, a to až do září roku 1993, kdy zde naposledy operovaly letouny MiG-21 ve verzi MF tehdy už českého letectva. Dva stroje stejného typu pak byly součástí zahajovacího průletu na Dni NATO v roce 2004. Přesto se bude pro akci i mošnovské letiště jednat o premiéru, neboť Rumunsko představí modernizované stroje s označením LanceR, které jsou mimo jiné schopné nést jak ruskou, tak západní výzbroj a které se zde dosud neobjevily.
"Ukázka MiGu-21 je díky proslulosti tohoto stroje velmi žádaná na všech leteckých akcích a nyní ji díky Rumunsku, které ji reálně jako jediné může v současnosti nabídnout, poprvé uvidíme i na Mošnově. Vzhledem k tomu, že se je Rumunsko chystá vyřadit a nahradit americkými stroji F-16, se též nejspíše jedná o jednu z posledních příležitostí je u nás spatřit," říká Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000. "Můžeme prozradit, že ukázku MiGu-21 jsme měli přislíbenu již loni, kdy však nakonec Rumunsko všechna jeho vystoupení zrušilo. Jsme tedy rádi, že to letos vyšlo a že se těchto legendárních letounů naši návštěvníci dočkají, a to dokonce ve vzduchu i na zemi.“
"V České republice byly rumunské letouny MiG-21 LanceR naposledy k vidění před 14 lety, v roce 2002 na letecké přehlídce CIAFu v Hradci Králové," doplňuje Jan Čadil, šéfredaktor časopisu Letectví + kosmonautika.
MiG-21 patří mezi legendární sovětské nadzvukové stíhačky, která je charakteristická svým delta křídlem a která může dosáhnout až rychlosti Mach 2. Je to letoun určený především pro vzdušný boj, některé verze však byly upraveny pro útoky na pozemní cíle. Navzdory některým nedostatkům v ovladatelnosti patřil do standardní výzbroje zemí východního bloku a i díky tomu je dosud nejvíce vyráběným nadzvukovým letounem, když jich bylo mezi lety 1959 a 1985 vyprodukováno přes 11 tisíc. Ve svém inventáři jej tedy mělo i československé a později české letectvo, a to od počátku 60. let až do roku 2005, kdy byly MiGy-21 nahrazeny gripeny.
Vzhledem ke svému rozšíření prodělal mnoho bojových nasazení, např. ve válce ve Vietnamu, v konfliktech na Blízkém východě či při válce v Jugoslávii. Kromě Rumunska letouny MiG-21 stále slouží ještě v jedné zemi Severoatlantické aliance, a to Chorvatsku, když na jaře letošního roku byly vyřazeny z výzbroje bulharského letectva.
Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!
Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost