Zprávy
V rámci Dnů NATO cvičili piloti Gripenů tankování za letu
Hlavní důraz Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je kladen na zvýšení všeobecného povědomí o významu mezinárodní spolupráce pro zajištění bezpečnosti a obrany ČR. Jednou z ukázek tak byla i simulace tankování za letu v provedení německého letounu A400M a českých strojů JAS-39 Gripen. Došlo ale i k reálnému nácviku této schopnosti.
Tankování za letu je z hlediska náročnosti pilotáže velmi složitý proces, který vyžaduje preciznost, přesnost a zejména soustavný tréning. Je nutné si uvědomit, že letoun letí rychlost přes 500km/h a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení asi 20 až 30 centimetrů od kabiny. Tuto důležitou taktickou dovednost v minulosti piloti využili například při přeletu na naše mise na Island, nebo při cvičeních NATO.
V tankování za letu jsou vycvičeni téměř všichni čeští piloti Gripenů. Udržení této schopnosti je ovšem podmíněno pravidelným výcvikem a obnovováním certifikace. „Tato schopnost je podmínkou našeho plnohodnotného zapojení v aliančním prostředí. Každý pilot certifikovaný pro operace AAR (Air To Air Refueling) musí provést minimálně jednou za půl roku reálné plnění z tankeru, aby neztratil příslušné oprávnění a nemusel absolvovat celé školení znovu,“ dodal velitel Organizačního štábu Dnů NATO za AČR plukovník Karel Krejčiřík.
Během Dnů NATO proběhlo 8 výcvikových letů JAS-39 s A400M, při nichž se podařilo obnovit certifikace většiny dostupných pilotů vycvičených v AAR. Bylo nalétáno více jak 14 hodin a akce přispěla k připravenosti 211. taktické letky k plnění úkolů nadzvukového letectva.
„Je bezpodmínečně nutné tuto schopnost v současné době udržovat a cvičit a jsem velmi rád, že akce jako jsou Dny NATO, kromě ukázek na veřejnosti, přispěje k udržení certifikace našich pilotů a personálu CRC. Splní nejen poslání akce samotné, ale využije zdroje efektivně, účelně a v tomto případě i hospodárně, jelikož se koná na území ČR,“ konstatoval pplk. Michal Kudyn, letový ředitel Dnů NATO.
Výcvik AAR probíhal pod taktickým řízením českého CRC, kde si i tento personál mohl obnovit či prodloužit certifikace nutné k řízení tankování za letu. Ke zdárnému splnění výcviku českých pilotů v AAR měla velkou zásluhu posádka letounu A400M pod vedením pplk. Gunnara Kratze, která jako jedna z mála účastníků Dnů NATO, plnila dva různorodé a náročné úkoly v rámci každého dne Dnů NAT0 – vystoupení na veřejnosti a tankování za letu.
Armáda ČR schopností AAR vlastními tankovacími letouny v současné chvíli nedisponuje, nyní tak musí čeští piloti využívat jiných nabízených možností, mezi které je možné zařadit i úzkou spolupráci se vzdušnými silami SRN. V budoucnu bude možné provádět díky nové mnohonárodní flotile MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet), jejíž součástí je také Česká republika. Využití MMF je však podmíněno certifikací letounů Gripen pro nový tanker A-330MRTT, které by mělo proběhnout ještě v letošním roce.
Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost