POTVRZENÁ ÚČAST 2025   

Zprávy

Veřejná premiéra modelu L-39NG a průlet celé řady strojů Aero: Delfínu, Albatrosu a ALCA

04.09.2014, 12:02

Na čtrnáctém ročníku Dnů NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR se divákům poprvé veřejně představí zmenšený model konceptu nového letounu L-39NG. Dále budou mít návštěvníci díky podpoře partnerů akce LOM PRAHA a Blue Sky Service ojedinělou příležitost vidět společný průlet tří generací letounů z dílen AERO Vodochody, českých proudových strojů L-29, L-39 a L-159.

„Velice si vážíme, že první veřejná prezentace nadějného konceptu L-39NG proběhne právě na naší akci. Návštěvníci Dnů NATO v Ostravě tak budou první, kteří si budou moci veřejně prohlédnout model konceptu L-39NG od AERO Vodochody. Model v rozměrech 1:7 bude k vidění na statické ukázce vedle strojů L-39 a L-159,“ říká předseda Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík a uvádí: „Právě při příležitosti této prezentace se představí starší stroje z produkce AERO Vodochody - L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 ALCA - v unikátním společném průletu.“

„V současné době jde o nevšední příležitost, kterou by si diváci neměli nechat ujít, neboť letoun L-29 již více než deset let není ve výzbroji českých vzdušných sil. Návštěvníci tak budou mít možnost porovnat tři generace cvičných bojových letounů z produkce Aera,“ komentuje nevšední průlet šéfredaktor časopisu Letectví + kosmonautika Jan Čadil a dodává: „Podobný průlet měli diváci možnost vidět naposledy před několika lety během Aviatické pouti v Pardubicích.“

Letoun L-29 Delfín byl první vojenský proudový cvičný letoun navržený a vyráběný v Československu firmou AERO Vodochody. V 60. letech se stal standardním cvičným strojem států Varšavské smlouvy, když jej Sovětský svaz a poté i další státy upřednostnil před Jak-30 a polským TS-11 Iskra. V současné době jej provozuje firma Blue Sky Service, která sídlí na brněnském letišti Tuřany.

Dalším ze strojů je L-39 Albatros, který je v současnosti stále celosvětově nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem. Tento konkrétní stroj provozuje státní podnik LOM PRAHA v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, v jehož rámci slouží k výcviku budoucích pilotů Armády České republiky. Díky své všestrannosti je možné jej použít pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik, stejně tak je vhodný k letecké akrobacii.

Právě z tohoto stroje vychází nový koncept L-39NG, tedy L-39 Next Generation (další generace), který má navázat na úspěchy a kvality L-39. Od nového stroje, který by měl poprvé vzlétnout v roce 2017, si konstruktéři slibují nejlepší vlastnosti původních letounů L-39 a L-159 obohacené o řadu vylepšení, jako lehčí konstrukci, takzvané „mokré křídlo“ umožňují skladování paliva v křídlech, pokročilou avioniku či nový úsporný proudový motor FJ44-4M. Na statice se model konceptu nového letounu představí vedle L-39CA, unikátní upravené verze L-39C s průhledovým displayem a vylepšenou avionikou.

Posledním z letounů, který diváci uvidí při unikátním přeletu nad Letištěm Leoše Janáčka Ostrava, bude jednomotorový podzvukový bojový letoun L-159 Alca. V českém letectvu slouží ve výzbroji 212. taktické letky sídlící na základně v Čáslavi.

Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!

Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost
SAAB Technologies, s.r.o.

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER
ORLEN
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
HLAVNÍ PARTNER
Česká zbrojovka a.s.
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro