Zprávy
Veřejná premiéra modelu L-39NG a průlet celé řady strojů Aero: Delfínu, Albatrosu a ALCA
Na čtrnáctém ročníku Dnů NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR se divákům poprvé veřejně představí zmenšený model konceptu nového letounu L-39NG. Dále budou mít návštěvníci díky podpoře partnerů akce LOM PRAHA a Blue Sky Service ojedinělou příležitost vidět společný průlet tří generací letounů z dílen AERO Vodochody, českých proudových strojů L-29, L-39 a L-159.
„Velice si vážíme, že první veřejná prezentace nadějného konceptu L-39NG proběhne právě na naší akci. Návštěvníci Dnů NATO v Ostravě tak budou první, kteří si budou moci veřejně prohlédnout model konceptu L-39NG od AERO Vodochody. Model v rozměrech 1:7 bude k vidění na statické ukázce vedle strojů L-39 a L-159,“ říká předseda Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík a uvádí: „Právě při příležitosti této prezentace se představí starší stroje z produkce AERO Vodochody - L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 ALCA - v unikátním společném průletu.“
„V současné době jde o nevšední příležitost, kterou by si diváci neměli nechat ujít, neboť letoun L-29 již více než deset let není ve výzbroji českých vzdušných sil. Návštěvníci tak budou mít možnost porovnat tři generace cvičných bojových letounů z produkce Aera,“ komentuje nevšední průlet šéfredaktor časopisu Letectví + kosmonautika Jan Čadil a dodává: „Podobný průlet měli diváci možnost vidět naposledy před několika lety během Aviatické pouti v Pardubicích.“
Letoun L-29 Delfín byl první vojenský proudový cvičný letoun navržený a vyráběný v Československu firmou AERO Vodochody. V 60. letech se stal standardním cvičným strojem států Varšavské smlouvy, když jej Sovětský svaz a poté i další státy upřednostnil před Jak-30 a polským TS-11 Iskra. V současné době jej provozuje firma Blue Sky Service, která sídlí na brněnském letišti Tuřany.
Dalším ze strojů je L-39 Albatros, který je v současnosti stále celosvětově nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem. Tento konkrétní stroj provozuje státní podnik LOM PRAHA v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, v jehož rámci slouží k výcviku budoucích pilotů Armády České republiky. Díky své všestrannosti je možné jej použít pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik, stejně tak je vhodný k letecké akrobacii.
Právě z tohoto stroje vychází nový koncept L-39NG, tedy L-39 Next Generation (další generace), který má navázat na úspěchy a kvality L-39. Od nového stroje, který by měl poprvé vzlétnout v roce 2017, si konstruktéři slibují nejlepší vlastnosti původních letounů L-39 a L-159 obohacené o řadu vylepšení, jako lehčí konstrukci, takzvané „mokré křídlo“ umožňují skladování paliva v křídlech, pokročilou avioniku či nový úsporný proudový motor FJ44-4M. Na statice se model konceptu nového letounu představí vedle L-39CA, unikátní upravené verze L-39C s průhledovým displayem a vylepšenou avionikou.
Posledním z letounů, který diváci uvidí při unikátním přeletu nad Letištěm Leoše Janáčka Ostrava, bude jednomotorový podzvukový bojový letoun L-159 Alca. V českém letectvu slouží ve výzbroji 212. taktické letky sídlící na základně v Čáslavi.
Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!
Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost