Alouette III
Armádní vrtulníkové letectvo není tvořeno jen bitevními vrtulníky jako AH-64 Apache nebo velkými transportními jako CH-47 Chinook. Širokou škálu vojenského užití jsou schopny pokrýt také menší užitkové vrtulníky, mezi ně patří také velmi úspěšný Alouette III.
Tento původem francouzský stroj nahradil v roce 1960 předchozí verzi Alouette II, oproti které disponuje vylepšenou konstrukcí a modernějším vybavením kabiny. Vrtulník je vybaven turbohřídelovým motorem Turbomeca Artouste IIIB o výkonu 190 kW, který pohání třílistý nosný rotor i vyrovnávací rotor.
Alouette III se vyznačuje výbornými letovými vlastnostmi a vysokou variabilitou použití jak ve vojenském, tak civilním sektoru. Vrtulník tak lze využít pro transport materiálu, osob, ale také pro přímou palebnou podporu. Dočkal se tak i několika operačních nasazení, především pak v jižní Americe nebo Africe (konflikt v Rhodesií, Angole a další). V civilní sféře pak často plnil nebo stále plní monitorovací funkci, je využíván také pro letecké fotografování nebo jako záchranářský vrtulník. Právě v této funkci působil také v bývalém Československu, kde byl provozován Horskou službou Tatranského národního parku.
Alouette III byl licenčně vyráběn také v Indii, Rumunsku a Švýcarsku, celkově tak bylo během let 1961 až 1985 vyrobeno přes 2000 kusů. V současné době je Alouette III stále ve výzbroji mnoha afrických států, mimo to jej lze však nalézt také v letectvu Belgie, Francie, Portugalska, Rakouska nebo Řecka.
► Letecký archiv - Alouette III
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Posádka | 2 |
Průměr hlavního rotoru | 11,02 m |
Délka | 10,03 m |
Výška | 3 m |
Hmotnost prázdného letounu | 1 143 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 2 200 kg |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Dostup | 3 200 m |
Dolet | 540 km |
Source: Airforce Technology