AS365 Dauphin
Střední víceúčelový dvoumotorový turbohřídelový vrtulník AS365 Dauphin je vyráběn od 70. let. Stroj prošel řadou modifikací až po dnešní AS365N3+, která je ze všech verzí nejrozšířenější a je oblíbena díky své rychlosti, nosnosti, dlouhému doletu či schopnosti sloužit i v extrémních klimatických podmínkách.
AS365 je v různých verzích mnohostranně vyžíván civilními i vojenskými složkami, ať již pro bojové operace, policejní účely, přepravu VIP osob, pátrací a záchranné operace (SAR) či pro přepravu na plovoucí ropné plošiny. I z tohoto důvodu si našel celou řadu uživatelů, kdy lze zmínit například leteckou složku francouzského námořnictva (l'Aéronavale) jak v civilní verzi AS365 Dauphin, tak i té vojenské pod názvem AS565 Panther. Tato varianta nabízí využití vrtulníku pro přímé bojové nasazení, palebnou podporu, protiponorkový boj, převoz raněných či již výše zmíněné SAR.
Mezi další evropské uživatele patří například Litva, která kromě SAR využívá AS365 N3+ Dauphin pro monitoring životního prostředí, nebo letecká složka britské armády (Army Air Corps), u níž je tento stroj užíván pro transportní účely. Z mimoevropských uživatelů nelze opomenout americkou pobřežní stráž, pro niž byla vyrobena specifická varianta tohoto stroje pod označením HH-65 Dolphin.
Stejně jako všechny vrtulníky vyráběné firmou Eurocopter Group (nyní spadající pod Airbus) i AS365 disponuje tzv. fenestronem, neboli kompletně uzavřeným vyrovnávacím rotorem.
► Letecký archiv - AS365 Dauphin
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Průměr hlavního rotoru | 11,94 m |
Délka | 13,73 m |
Výška | 4,06 m |
Hmotnost prázdného stroje | 2 411 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 4 300 kg |
Maximální rychlost | 306 km/h |
Dostup | 5 865 m |
Dolet | 827 km |
Zdroj: Airbus