C-27J Spartan
Dopravu osob i nákladu ve vojenském sektoru zajišťují různé typy letadel, od velkokapacitních až po menší stroje. Celosvětově nejrozšířenějším transportním letounem je čtyřmotorový C-130 Hercules, patřící ke strojům střední kategorie. Jeho schopnosti však mohou být z hlediska objemu nákladu někdy nadbytečné. Pro takové případy má italský koncern Leonardo připraveno řešení – letoun s krátkým vzletem a přistáním C-27J Spartan.
Prototyp tohoto hornokřídlého transportního víceúčelového letounu nové generace poháněného dvojicí turbovrtulových motorů Rolls-Royce AE2100D2 vzlétl v září 1999. Svým pojetím přímo navazuje na předchůdce Alenia G.222, od něhož se liší zejména inovovanou konstrukcí, moderní avionikou a pohonnou jednotkou. Právě digitální avionika, motory, vrtule a palubní zařízení pro manipulaci s nákladem byly při zrodu Spartanu převzaty z typu C-130J Super Hercules, což se příznivě projevuje v oblasti logistiky, údržby a přepravy nákladu při nasazování obou typů v různých zahraničních mezinárodních operacích. Vzájemné sdílení konstrukčních prvků přináší své ovoce též v dostupnosti náhradních dílů pro oba typy prakticky po celém světě. Navzdory zamýšlenému čistě vojenskému využití byl Spartan certifikován podle civilních i vojenských předpisů.
Díky robustní konstrukci a křídlu se třemi nosníky a bohatou mechanizací je letoun schopen provozu i v podmínkách, v nichž je dosahováno přetížení +3G. S hmotností 30 000 kg může operovat i z nezpevněných ploch dlouhých pouze kolem 500 m. Významným pomocníkem je přitom kromě motorů i palubní energetická jednotka zajišťující nezávislost letounu zejména v oblastech bez potřebného pozemního zařízení, kterou však je možno použít i během letu. Pilotní kabina je navržena pro dvoučlennou posádku. Základ tvoří zdvojený elektronický pilotážně-navigační systém s pěti barevnými displeji z tekutých krystalů a digitální avionika. Na přání může být samozřejmě instalován i integrovaný systém ochrany letounu či nástavec pro doplňování paliva za letu.
Hlavní kabina s užitnou plochou 23,23 m2 a objemem 69,5 m3 umožňuje přepravu nákladu umístěného na shodných paletách HCU-6E rozměrů 2,74 x 2,23 m, respektive HCU-12E (1,37 x 2,23 m) a standardních palet 463L používaných v rámci NATO. Do kabiny Spartanu lze přes nákladní rampu s nahoru otevíratelnými dveřmi na zádi trupu naložit tři větší a jednu menší paletu či standardní výsadek až 46 plně vyzbrojených výsadkářů sedících na sklopných sedadlech podél stěn trupu. Vedle toho může letoun přepravit i další, volně ložený náklad, jako například terénní automobily Range Rover nebo vozidla HMMWV s posíleným pancéřováním, vrtulník Bell 206 a další materiál. Spartany již provozuje například Itálie, Řecko, Litva, Bulharsko, Rumunsko, Austrálie či Slovensko.
► Letecký archiv - C-27J Spartan
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 28,70 m |
Délka | 22,70 m |
Výška | 9,64 m |
Hmotnost prázdného stroje | 17 150 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 31 800 kg |
Maximální rychlost | 602 km/h |
Dostup | 9144 m |
Dolet | 5926 km |
Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.