POTVRZENÁ ÚČAST 2024           

CASA C-295

Taktický transportní letoun v segmentu malých a středních strojů. Tento dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník vyrábí španělská divize firmy Airbus, dříve známá jako CASA. Typ C-295 se vyrábí od konce devadesátých let, přičemž první let proběhl v roce 2001. Bylo vytvořeno několik jeho specifických verzí, které je přitom možné modulárně měnit. Specifické verze umožňují zaměření na průzkumné, hasičské, tankovací role i úkoly námořního a elektronického boje.

  

U standardní verze lze jednoduše uzpůsobit nákladový prostor pro přepravu nákladu, VIP osob i evakuaci raněných a nemocných osob. Nákladový prostor o délce 12 metrů umožňuje přepravu až 9 250 kg nákladu. V praxi může C-295 převážet až šest nákladových palet či tři automobily typu Land Roveru. V případě přepravy osob má maximální kapacitu 71 vojáků, 50 výsadkářů, nebo 46 pasažérů v ekonomické třídě. V plnění standardních transportních úkolů se i díky robustnímu šestikolovému podvozku vyznačuje zejména nízkými nároky na přistávací a vzletovou plochou co se délky i kvality povrchu týče.

Celkem bylo dosud u výrobce všemi státy objednáno celkem 222 letounů CASA C-295 z nichž 189 se jich aktuálně nachází ve službě. Letouny tohoto typu používá mnoho zemí světa. Největším uživatelem je celkem s 24 kusy Egypt. Více než deset kusů v současnosti provozuje Španělsko, Polsko, Portugalsko, Indonésie, Brazílie a Mexiko.

Uživatelem letounu jsou se svými šesti provozovanými stroji i Vzdušné síly AČR, jež je dosud využily k širokému spektru úkolů. První stroj AČR získala v roce 2010, přičemž v první sérii šlo o čtyři kusy verze C-295M. Stabilně jsou české C-295M nasazovány k potřebám mírové mise MFO na Sinajském poloostrově. Rovněž jsou používány pro výcvik výsadkářů a přepravu materiálu pro potřeby českých vojáků v zahraničí. Byli jimi byli převážení dokonce i koně Převalského, a to do Mongolska v rámci participace AČR na záchranném programu Zoologické zahrady Praha.

Nejnovější verzi letounu C-295MW, jejíž dva kusy získala AČR v roce 2021, lze rozeznat zejména díky výrazným tzv. wingletům, což jsou zahnuté aerodynamické plochy na konci křídel. Ty společně s vylepšenými motory Pratt & Whitney Canada PW127G zvětšují nosnost až o jednu tunu, prodlužují dolet a šetří palivo. Tato verze přináší modernější komunikační a navigační systémy i avioniku. Rovněž je opatřena novým odolnějším pololesklým nátěrem.

Letecký archiv - CASA C-295

Hlavní technické údaje

Rozpětí 25,81 m
Délka 24,46 m
Výška 8,66 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 200 kg
Maximální rychlost 576 km/h
Dostup 9 150 m
Dolet 1277 km

 

Speciální partner

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA
HLAVNÍ PODPORA
GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER
Radegast
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro