CASA C-295
Taktický transportní letoun v segmentu malých a středních strojů. Tento dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník vyrábí španělská divize firmy Airbus, dříve známá jako CASA. Typ C-295 se vyrábí od konce devadesátých let, přičemž první let proběhl v roce 2001. Bylo vytvořeno několik jeho specifických verzí, které je přitom možné modulárně měnit. Specifické verze umožňují zaměření na průzkumné, hasičské, tankovací role i úkoly námořního a elektronického boje.
U standardní verze lze jednoduše uzpůsobit nákladový prostor pro přepravu nákladu, VIP osob i evakuaci raněných a nemocných osob. Nákladový prostor o délce 12 metrů umožňuje přepravu až 9 250 kg nákladu. V praxi může C-295 převážet až šest nákladových palet či tři automobily typu Land Roveru. V případě přepravy osob má maximální kapacitu 71 vojáků, 50 výsadkářů, nebo 46 pasažérů v ekonomické třídě. V plnění standardních transportních úkolů se i díky robustnímu šestikolovému podvozku vyznačuje zejména nízkými nároky na přistávací a vzletovou plochou co se délky i kvality povrchu týče.
Celkem bylo dosud u výrobce všemi státy objednáno celkem 222 letounů CASA C-295 z nichž 189 se jich aktuálně nachází ve službě. Letouny tohoto typu používá mnoho zemí světa. Největším uživatelem je celkem s 24 kusy Egypt. Více než deset kusů v současnosti provozuje Španělsko, Polsko, Portugalsko, Indonésie, Brazílie a Mexiko.
Uživatelem letounu jsou se svými šesti provozovanými stroji i Vzdušné síly AČR, jež je dosud využily k širokému spektru úkolů. První stroj AČR získala v roce 2010, přičemž v první sérii šlo o čtyři kusy verze C-295M. Stabilně jsou české C-295M nasazovány k potřebám mírové mise MFO na Sinajském poloostrově. Rovněž jsou používány pro výcvik výsadkářů a přepravu materiálu pro potřeby českých vojáků v zahraničí. Byli jimi byli převážení dokonce i koně Převalského, a to do Mongolska v rámci participace AČR na záchranném programu Zoologické zahrady Praha.
Nejnovější verzi letounu C-295MW, jejíž dva kusy získala AČR v roce 2021, lze rozeznat zejména díky výrazným tzv. wingletům, což jsou zahnuté aerodynamické plochy na konci křídel. Ty společně s vylepšenými motory Pratt & Whitney Canada PW127G zvětšují nosnost až o jednu tunu, prodlužují dolet a šetří palivo. Tato verze přináší modernější komunikační a navigační systémy i avioniku. Rovněž je opatřena novým odolnějším pololesklým nátěrem.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 25,81 m |
Délka | 24,46 m |
Výška | 8,66 m |
Hmotnost prázdného stroje | 11 000 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 23 200 kg |
Maximální rychlost | 576 km/h |
Dostup | 9 150 m |
Dolet | 1277 km |