EC135
Lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník EC135 (nebo H135) byl vyvinut společností Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) pro civilní či vojenské účely a nejčastěji se používá pro leteckou zdravotnickou dopravu (medevac), policejní účely, kontrolu vodních elektráren na moři či vojenský letecký výcvik. Vrtulník poprvé vzletěl v roce 1994, ale díky různým modifikacím a modernizacím je o tyto stroje stále zájem.
EC135 mohou pohánět dva turbohřídelové motory Turbomeca Arrius 2B2 o výkonu 2x 472 kW nebo dva turbohřídelové motory Pratt &Whitney Canada PW206B o výkonu 2x 463 kW. Stejně jako další vrtulníky firmy Eurocopter je vybaven zakrytým ocasním rotorem, tzv. fenestronem, s deseti pohyblivými a deseti pevnými listy. Kromě nižší hlučnosti, jež zajišťuje proměnný úhlový rozestup listů, je velkým pozitivem i snížení rizika nehod způsobených zadním rotorem, který díky zahalení je při kontaktu s okolním prostředím lépe chráněn. Tato výhoda platí i pro druhou stranu, kdy i osoby na zemi jsou více chráněné před rotorem vrtulníku.
Již bylo vyrobeno přes 1 400 kusů EC135, které byly dodány do 60 zemí a mají absolvováno více než 5 milionů leteckých hodin. Z bezpečnostních složek má v arzenálu EC135 například česká, chorvatská či kanadská policie. V rámci států disponuje tímto vrtulníkem Německo, Španělsko, Brazílie či Austrálie, objednané je má například i Španělsko a Velká Británie.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Průměr hlavního rotoru | 16,3 m |
Délka | 12,16 m |
Výška | 3,51 m |
Hmotnost prázdného letounu | 1 455 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 2 910 kg |
Maximální rychlost | 287 km/h |
Dostup | 6 096 m |
Dolet | 635 km |