POTVRZENÁ ÚČAST 2024           

EC135

Lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník EC135 (nebo H135) byl vyvinut společností Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) pro civilní či vojenské účely a nejčastěji se používá pro leteckou zdravotnickou dopravu (medevac), policejní účely, kontrolu vodních elektráren na moři či vojenský letecký výcvik. Vrtulník poprvé vzletěl v roce 1994, ale díky různým modifikacím a modernizacím je o tyto stroje stále zájem.

EC135 mohou pohánět dva turbohřídelové motory Turbomeca Arrius 2B2 o výkonu 2x 472 kW nebo dva turbohřídelové motory Pratt &Whitney Canada PW206B o výkonu 2x 463 kW. Stejně jako další vrtulníky firmy Eurocopter je vybaven zakrytým ocasním rotorem, tzv. fenestronem, s deseti pohyblivými a deseti pevnými listy. Kromě nižší hlučnosti, jež zajišťuje proměnný úhlový rozestup listů, je velkým pozitivem i snížení rizika nehod způsobených zadním rotorem, který díky zahalení je při kontaktu s okolním prostředím lépe chráněn. Tato výhoda platí i pro druhou stranu, kdy i osoby na zemi jsou více chráněné před rotorem vrtulníku.

Již bylo vyrobeno přes 1 400 kusů EC135, které byly dodány do 60 zemí a mají absolvováno více než 5 milionů leteckých hodin. Z bezpečnostních složek má v arzenálu EC135 například česká, chorvatská či kanadská policie. V rámci států disponuje tímto vrtulníkem Německo, Španělsko, Brazílie či Austrálie, objednané je má například i Španělsko a Velká Británie. 

Letecký archiv - EC135

Hlavní technické údaje

Průměr hlavního rotoru 16,3 m
Délka 12,16 m
Výška 3,51 m
Hmotnost prázdného letounu 1 455 kg
Maximální vzletová hmotnost 2 910 kg
Maximální rychlost 287 km/h
Dostup 6 096 m
Dolet 635 km

Speciální partner

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA
HLAVNÍ PODPORA
GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER
Radegast
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro