POTVRZENÁ ÚČAST 2025   

EC135

Lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník EC135 (nebo H135) byl vyvinut společností Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) pro civilní či vojenské účely a nejčastěji se používá pro leteckou zdravotnickou dopravu (medevac), policejní účely, kontrolu vodních elektráren na moři či vojenský letecký výcvik. Vrtulník poprvé vzletěl v roce 1994, ale díky různým modifikacím a modernizacím je o tyto stroje stále zájem.

EC135 mohou pohánět dva turbohřídelové motory Turbomeca Arrius 2B2 o výkonu 2x 472 kW nebo dva turbohřídelové motory Pratt &Whitney Canada PW206B o výkonu 2x 463 kW. Stejně jako další vrtulníky firmy Eurocopter je vybaven zakrytým ocasním rotorem, tzv. fenestronem, s deseti pohyblivými a deseti pevnými listy. Kromě nižší hlučnosti, jež zajišťuje proměnný úhlový rozestup listů, je velkým pozitivem i snížení rizika nehod způsobených zadním rotorem, který díky zahalení je při kontaktu s okolním prostředím lépe chráněn. Tato výhoda platí i pro druhou stranu, kdy i osoby na zemi jsou více chráněné před rotorem vrtulníku.

Již bylo vyrobeno přes 1 400 kusů EC135, které byly dodány do 60 zemí a mají absolvováno více než 5 milionů leteckých hodin. Z bezpečnostních složek má v arzenálu EC135 například česká, chorvatská či kanadská policie. V rámci států disponuje tímto vrtulníkem Německo, Španělsko, Brazílie či Austrálie, objednané je má například i Španělsko a Velká Británie. 

Letecký archiv - EC135

Hlavní technické údaje

Průměr hlavního rotoru 16,3 m
Délka 12,16 m
Výška 3,51 m
Hmotnost prázdného letounu 1 455 kg
Maximální vzletová hmotnost 2 910 kg
Maximální rychlost 287 km/h
Dostup 6 096 m
Dolet 635 km

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER
ORLEN
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
HLAVNÍ PARTNER
Česká zbrojovka a.s.
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro