T-17 Supporter
Přestože první vzlet zažil v roce 1972, stále je jedním z nejpoužívanějších letounů pro vojenský výcvik na světě. Ve svém arzenálu jej mají vzdušné síly Dánska, Pákistánu, Norska a mnoho soukromých společností. To je vizitka, kterou disponuje turbovrtulový hornoplošník MFI-17 Supporter, v dánském letectvu je označován jako T-17. Ten je produktem švédské konstrukční školy, vyvinut byl společností Malmö Flygindustri. Tu však koupila firma Saab AB, která je tak jeho výrobcem.
Specialitou letounu T-17 jsou místa pro tříčlennou posádku, kdy kromě instruktora a studenta se za ně může posadit další pasažér. I díky tomu může být skvěle využit pro řízení dělostřelecké střelby, průzkum či předsunutou leteckou kontrolu a spojení. V ozbrojené verzi s podvěšenými raketami a kulomety se osvědčil taktéž při protipovstaleckých vojenských operacích, zúčastnil se například občanské války v Biafře.
Mezi jeho další vlastnosti patří pístový motor Lycoming IO-360-A1B6 (200hp), pevný tříkolový podvozek, dopředu vychýlená křídla pro udržení správného těžiště a dvojím řízením. Celkem bylo těchto strojů vyrobeno 462 kusů.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 8,85 m |
Délka | 7 m |
Výška | 2,6 m |
Hmotnost prázdného stroje | 646 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 1 200 kg |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Dostup | 4 100 m |
Dolet | 700 km |