Zprávy
Když nevzlétnou záchranáři, tak už se letět nedá // Humans of NATO Days
Podplukovník Petr Šafařík je velitelem vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva v pražských Kbelích a zároveň vedoucí display týmu vrtulníku W-3A Sokol. Nalétáno má přes 3600 letových hodin, z toho více než 3200 právě na Sokolu. Na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR je vrtulník W-3A Sokol ukázán v plné obálce obratů a akrobacie v kombinaci se záchranou osob. Jak vypadá Petrův běžný pracovní den a kdy musí překročit své hranice, aby zachránil lidský život?
Jak hodnotíte probíhající Dny NATO v Ostravě?
Je to akce, která má tradici, je vidět, že je dobře zorganizovaná. Každý rok se tady představí vždycky něco jiného, takže pro diváky je to hodně atraktivní záležitost. Myslím si, že i počet diváků o tom svědčí.
Pokolikáté jste na Dnech NATO?
Když to spočítám dohromady, tak je to pátý ročník, na kterém jsem se nějakým způsobem podílel.
Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Jakožto velitel letky mám dost administrativních povinností. A navíc naše letka drží v podstatě dvě pohotovosti, jedna pohotovost je právě s vrtulníkem W-3A Sokol, je to tzv. letecká záchranná služba, a pak držíme ještě službu SAR, službu pátrání a záchrany. To znamená, že každý člen letky se točí i v těchto službách. Takže když jsem zrovna ve službě, čekám v hotovostní místnosti na to, jestli nebudu zachraňovat lidský život. Pokud zrovna nemám službu, tak jsem v kanceláři nebo na leteckém výcviku se svými podřízenými piloty, kde se jim věnuji jako instruktor.
Během zachraňování osob, musíte někdy překračovat nějaké hranice?
V letectví je těžké říct, co to je překračovat nějaké hranice. Samozřejmě, používáme vrtulník v rámci limitů, které jsou dané, abychom se nedostali do nouzové situace vlastní vinou. Nicméně naše práce je o zachraňování lidských životů. Incidenty se většinou nestávají v nádherných podmínkách jako vidíme tady na Dnech NATO, většinou hraje roli špatné počasí. Zrovna hranice záchranného pilota jsou hodně posunuté, protože když vzlétne záchranný vrtulník, pilot do toho jde vždy s pocitem, že na té druhé straně je někdo, kdo nutně potřebuje pomoc. Takže hranice máme posunuté o dost dál. Myslím si, že když jako záchranáři nevzlétneme my, tak už se letět opravdu nedá.
|
Co pro vás znamená odvaha?
Odvaha. To je právě ta schopnost - jít do něčeho neznámého, co může znamenat i velké riziko. Člověk je schopen dobře zhodnotit své schopnosti a možnosti, a jít tak do toho naplno.
Kdo je vaší inspirací v životě?
Mojí inspirací v životě je můj táta, který mě k létání přivedl. On měl smůlu, že to nikdy nemohl provozovat jako zaměstnání, ale vždycky o to měl velký zájem. Já jsem mezi letadly, jejich modely a leteckou historií vyrůstal. Takže tím, že jsem se stal vojenským pilotem, se splnil i jeho sen. Pak jsem se stal záchranným pilotem a dělám to s pocitem, že ta práce má opravdu velký smyl.
Co pro vás znamená NATO?
NATO je pro mě aliancí, souborem armád, kde každá tu práci dělá trošku jinak. Tím, že jsme ve společné alianci, můžeme ostatním něco dát. Navzájem se tak od sebe učíme, aby celek fungoval ještě lépe.