Zprávy
Létání je kontrolované riziko // Humans of NATO Days
Pokud jste v neděli sledovali anglický stream, mohli jste ho slyšet komentovat ukázku Gripenu E, kterou předváděl jeho dobrý kamarád. On sám strávil 23 let jako příslušník švédského letectva a v současnosti je testovacím pilotem Gripenů ve společnosti Saab. Ale jaká byla jeho cesta, aby se tam dostal? A jak se od sebe liší práce testovacího a vojenského pilota? Je to nebezpečné? Na všechny tyto i další otázky odpověděl Jussi Halmetoja, Operations Advisor, Air Domain a testovací pilot Gripenu E.
Jaká byla vaše cesta k tomu, aby jste se stal pilotem Saabu?
Vždycky jsem chtěl být stíhacím pilotem, a to již od malička, když mi bylo pět nebo šest. Vždy to byla moje ambice a asi ve 20 letech se mi podařilo vstoupit do švédského letectva a sloužil jsem v něm 23 let. Poté jsem ale odešel a přidal jsem se k Saabu, protože mě baví to, co dělám. Sleduju stíhací letouny a létám na nich, řeším věci s mými bývalými kolegy a dělám věci, které miluji.
Jaký je rozdíl mezi vaší prací testovacího pilota a vojenského pilota?
Hlavním úkolem testovacího pilota je vyhodnocování výkonu letadla a funkčnosti systémů, které se v nich nacházejí, jednak za účelem bezpečnosti letu, ale dnes stále více pro vývoj, validaci a ověřování systémů a jejich konstrukce vůči úkolům, které mají plnit, což je schopnost bojovat v krizi a pokud dojde k nejhoršímu, tak i v případě války. Zkrátka že letadlo je pro tu práci dost dobré. Oproti tomu úkolem vojenského pilota je mnohem více naučit se bojovat, provádět požadované taktiky, techniky a postupy, ať už samostatně, nebo i ve spolupráci s ostatními piloty.
Co na stíhacích letounech testujete?
Děláme různé druhy testů, moje současná práce je budovat schopnosti, takže testujeme avioniku, radary, zbraňové systémy, parametry motorů a všelijaké další věci související se stíhačkami.
Jaký vliv má vaše práce na vývoj nových stíhacích letounů?
Díky našim dlouholetým zkušenostem z letectva přesně víme, jaké jsou požadavky mise a co budou piloti očekávat. Přicházíme s informacemi, abychom viděli, jak různé konstrukční prvky fungují a jak budou přijímány a zda jsou všechny požadavky letectva splněny.
Který stíhací letoun byl pro vás ten nejlepší?
To je dobrá otázka. Vždy jsem miloval stará jednomotorová letadla. Řekl bych, že první stíhačka, se kterou jsem kdy letěl, což byl Saab Viggen, je mému srdci nejbližší. I když se mi samozřejmě líbí i Gripeny.
|
Jaké vybavení a kvalitu musí mít každý stíhací letoun?
Je toho docela dost. Myslím, že musí mít dobrou dostupnost, flexibilitu, abyste mohli létat každý den za každého počasí, dělat jakoukoli misi, kdekoli na světě. Musí mít dobré schopnosti, pokud jde o přežití, letalitu, abyste mohli skutečně plnit svou bojovou misi. Musí být navržen pro piloty v kokpitu, což je jedna z věcí, na kterou se u systému Gripen hodně zaměřujeme.
Jak nebezpečná je práce, kterou děláte?
Všechno je kontrolované riziko, ale způsob, jakým dnes létáme a jak navrhujeme letadla, je velmi bezpečný.
Jaký aspekt vaší práce máte nejraději?
Jednou z nejlepších částí mé práce je být na dráze, zapnout přídavné spalování a pak už jen letět. To je pro mě ta nejlepší část.