POTVRZENÁ ÚČAST 2024            

Zprávy

Na své práci miluji to, že každý den je jiný // Humans of NATO Days

11.08.2024, 09:18

Majorka Kristin „Beo“ Wolfe předvedla svůj poslední let jako první velitelka demo týmu F-35A Lightning II 29. října 2023 na mezinárodním letišti Orlando Sanford na Floridě, a to po čtyřech letech a více než 20 leteckých dnech ročně po celém světě. Jedním z těchto leteckých dnů byly 23. Dny NATO v Ostravě & 14. Dny Vzdušných sil AČR, kde jste ji mohli vidět zhruba měsíc a půl před jejím posledním letem. Byla jedinou pilotkou, která létala nad mošnovským letištěm. Návštěvníkům navíc na akci předvedla vůbec první dynamickou ukázku víceúčelového letounu F-35 Lightning II páté generace. Ukázala letoun, který bude rovněž součástí českého letectva. Majorka Kristin "Beo" Wolfe z demo týmu USAF F-35A Lightning II nám prozradila, jak si Dny NATO užila, jaký je rozdíl mezi F-35 a F-22 nebo jaké vtipné věci se mohou stát v kokpitu během letové ukázky.

Co vás přivedlo k létání?
Před tím, než jsem po vysoké škole nastoupila k letectvu, jsem nikdy nelétala. Nyní jsem v letectvu již více než 12 let. Nejprve jsem musela absolvovat pilotní výcvik, který trval asi tři roky, poté jsem tři roky létala na F-22 Raptor a teď pilotuji Lightning II.

Jaký je mezi F-22 a F-35 rozdíl? 
Jsou si opravdu velmi podobné, oba jsou to stealth stíhačky páté generace, které se velmi liší od letadel čtvrté generace. F-22 a F-35 mají velmi podobnou taktiku. Ale F-22 jsou více zaměřeny na mise vzduch-vzduch. Uvnitř nesou více střel, zatímco F-35 jsou více zaměřeny na vzduch-zem.

Jak se vám líbí na Dnech NATO?
Moc se mi tady líbí. Počasí je mnohem chladnější než v Belgii a Řecku, kde jsme byli o předchozích víkendech. A je úžasné vidět, jak se zde sejde parta vojáků z partnerských zemí schází, předvádí svá letadla a jak jsou nadšení ze svých armád.

A co ve srovnání s jinými show? 
Myslím, že každá show je jiná. Mají různé scenérie, různé výzvy při akrobatických ukázkách, ale také různá obecenstva. Děláme asi 25 leteckých dnů ročně, většinou v USA, a pak letos také hrstku v Evropě.

Co pro vás znamená NATO? 
Suma sumárum je to asi partnerský vztah. Je opravdu silné vidět spousta podobně smýšlejících zemí, které mají společný cíl a snaží se spolupracovat na jeho dosažení.

Jak pro vás vypadá váš typický pracovní den? 
Je to jeden z důvodů, proč jsem vstoupila do armády – každý den je jiný. Na airshow typicky začínáme ranním briefingem. Na něm dostáváme informace o počasí, všech omezeních, která airshow má, a dalších věcech. A pak komunikujeme s lidmi. Prodáváme nějaké zboží u našich stánků, odpovídáme na otázky, fotíme se s lidmi a pak jdeme předvést naši 15minutovou ukázku. To je můj jeden den na leteckém dni.

Máte nějakou vtipnou historku z některého letu nebo ukázky?
Na nic extra vtipného si nevzpomínám. Při ukázce nikdy nevíte, co se stane. Takže si myslím, že asi nejbláznivější věc, která se může stát, je obrácený let. Jste vzhůru nohama, působí na vás záporné G a nikdy nevíte, co vyletí ze spodní části kokpitu. Může to být cokoliv, jako mrtví brouci, bramborové lupínky a tuny prachu. Všechny moje věci najednou vyletí. Takže je to občas trochu náročnější.

Co byste vzkázala někomu, kdo se chce stát pilotem?
Vždy se ve škole dobře učte a stanovte si své cíle, ale opravdu se buď zajímejte o civilní letectví, nebo vstupte do armády. V civilní sféře existuje spousta stipendií v letectví, která vám pomohou dosáhnout vašich cílů, ale je to drahé odvětví pro zapojení. Oproti tomu armáda vám také zaplatí školu. Takže to pro mě bylo požehnáním získat pilotní průkaz v armádě.

Speciální partner

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA
HLAVNÍ PODPORA
GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER
Radegast
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro