Zprávy
Největší odměnou na létání s NH90 je rozmanitost misí // Humans of NATO Days
Dynamická ukázka v podaní NH90 Display Teamu německého Bundeswehru už dvakrát doslova rozzářila nebe nad mošnovským letištěm. Jedním z pilotů tohoto stroje je kapitán Heinz Nilsmann, jenž byl součástí posádky vrtulníku NH90 loni a mělo tak tomu být i letos. Plán sice padl, ale přesto nám prozradil množství zajímavých věcí - třeba jak a kde vzniklo přátelství mezi NH90 Display Teamem a Bavorskými tygry s Typhoony, jak se oba týmy angažovaly, když se dozvěděly o povodních nebo jaká je cesta německého vojáka až do kokpitu NH90.
Vrtulník NH90 jsme na letošních Dnech NATO v Ostravě a Dnech Vzdušných sil AČR nemohli vidět, protože byly zrušeny kvůli povodním. Přesto se váš tým společně s Bavorskými tygry nadále angažoval v Moravskoslezském kraji. Můžete nám o tom říci více?
Bavorští tygři a náš NH90 Display Team se těšili na účast na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil Armády České republiky 2024. Vzhledem k povodním jsme chtěli podpořit region sbírkou a zorganizovat přepravu finančního daru do Ostravy vrtulníkem NH90, abychom mohli dary předat jako jeden tým.
NH90 Display Team je součástí německé armády, Bavorští tygři se svým Eurofighterem Typhoon jsou součástí německého letectva. Zdá se však, že mezi oběma týmy existuje velké přátelství. Je za tím nějaký příběh?
Naše přátelství začalo na letošním Royal International Air Tattoo. Již dlouho se vzájemně podporujeme na různých leteckých přehlídkách po celé Evropě, ale nyní plánujeme vytvořit jeden německý Display Team, tj. společné vystoupení
Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky jste se zúčastnil již dříve, a to jako člen posádky NH90 v roce 2023. Jaké na to vzpomínáte?
Byl to nářez! Vynikající organizace i mnoho zajímavých rozhovorů s návštěvníky a ostatními účastníky.
Byli jsme rádi, že jsme v minulých letech mohli přivítat jak NH90 německé armády, tak německého námořnictva, a očekávali jsme je i letos. Panuje mezi jednotkami armády a námořnictva „přátelská rivalita“? Jak se liší armádní a námořní verze vrtulníku?
Pokud jde o mě, nic takového jako rivalita neexistuje, protože všichni procházíme stejným výcvikem a máme mise, ze kterých může těžit jak armáda, tak námořnictvo. Armádní a námořní verze se liší především co se týče elektronického vybavení.
Jaká byla vaše cesta do armády, a zejména k tomu, abyste se stal pilotem NH90?
Jako každý pilot jsem prošel mnoha různými druhy výcviku. Například obecný vojenský výcvik, po kterém následovalo letecké právo, aerodynamika atd. Po absolvování základního vrtulníkového výcviku a několika letech létání jsem se nakonec dostal do přechodného kurzu NH90.
K jakým hlavním úkolům německá armáda NH90 používá? Existují nějaké konkrétní role, ve kterých vyniká?
Primárně se zaměřujeme na přepravu vojáků, ale mise nám diktuje naše role. S NH90 je možné létat například i v roli MedEvac nebo Doorgun.
Co považujete na létání s NH90 za nejpřínosnější? Můžete jej porovnat s jinými vrtulníky?
Největší odměnou na létání s NH90 je rozmanitost misí, jak bylo zmíněno výše. Jeden den létáte s vojáky a druhý den se ocitnete na střelbách s našimi doorgunnery.
Jaký je váš běžný denní režim jako pilota NH90 v německé armádě, když nejste nasazen (nebo se neúčastníte akcí, jako jsou Dny NATO)?
Náš typický den začíná briefingem, na kterém se dozvíme vše, co potřebujeme vědět pro nadcházející (letový) den. Obrovskou součástí létání je plánování. Takže většinu času trávím plánováním. Je samozřejmé, že je pro nás také velmi důležitá fyzická kondice.
Jaká byla nejnáročnější mise, kterou jste kdy jako pilot NH90 absolvoval?
Každá mise a každé nasazení je velmi náročné, protože je ovlivňuje spousta věcí.
|
Jaké vlastnosti jsou podle vás nezbytné pro člověka, který usiluje o to stát se pilotem vojenského vrtulníku? Jakou radu byste dal mladým lidem, kteří by se chtěli stát piloty nebo právě začínají svou kariéru v armádě?
Podle mého názoru je důležité být týmovým hráčem, protože musíte spolupracovat s mnoha lidmi, kteří se (mezinárodních) letových misích podílejí. Dále je dobré začít s přípravou včas a v prvních letech létání se zaměřit na akademické znalosti.
Jakou věc byste si přál, aby civilisté více rozuměli životu a práci vojenského pilota vrtulníků?
Dlouhá pracovní doba a nasazení daleko od rodiny a vysoce stresové prostředí k této práci patří. Pilotování vrtulníku v armádě není jen o pilotování letadla, ale o zvládání obrovského tlaku při plnění složitých misí, často v nepředvídatelném a nebezpečném prostředí.
Můžeme se těšit na setkání s vámi a vaším týmem na Dnech NATO 2025?
Ano, samozřejmě, budeme tam!