POTVRZENÁ ÚČAST 2024      

Zprávy

Překračování hranic nás u létání může stát život // Humans of NATO Days

04.02.2024, 09:02

Je v pořadí pátým českým display pilotem letounu JAS-39 Gripen. V roce 2019 se zúčastnil mise Baltic Air Policing v Estonsku a jeho celkový nálet činí více než 2000 letových hodin, z toho na JAS-39 Gripen nalétal již více než 900 hodin. Jak vypadá jeho pracovní den a co pro něj znamená NATO a odvaha? Nejen na tyto otázky odpověděl kapitán Ondřej Španko, display pilot letounu JAS-39 Gripen a člen 211. taktické letky.

Jak hodnotíte probíhající Dny NATO v Ostravě? 
Velice kladně. Je zde výborné zázemí a velmi pestrý program pro diváky. Jsem rád, že zde můžu vystupovat a těším se i na ukázky svých kolegů. 

Po kolikáté jste na Dnech NATO?
Přemýšlím… vlastně je to asi počtvrté. Poprvé jsem tu byl jako display pilot na letounu L-39 Albatros, to bylo myslím v roce 2009. Pak jsem zde vystupoval v roce 2014 jako display pilot na letounu L-159 Alca a teď jsem tu podruhé s letounem JAS-39 Gripen.

Co pro vás znamená NATO? 
Vždy si vzpomenu na slogan „My jsme NATO“. My jsme opravdu jeden z dílků této aliance, a kolegové z ostatních států jsou našimi partnery, se kterými se snažíme maximálně spolupracovat tak, abychom byli vždy jednotní, interoperabilní a připravení k obraně území našeho, i našich partnerů. 

Jak vypadá váš běžný pracovní den? 
Moje pracovní dny bývají pestré. Některé trávím ve službě v rámci pohotovostního systému NATINAMDS. Takový pracovní den začíná jeden den ráno a končí až následující den. Jindy se účastním letových akcí, kdy se věnujeme výcviku a udržování pilotních kvalifikací. Tato pracovní doba trvá klasicky kolem osmi hodin, nicméně při různých cvičeních se může protáhnout až na čtrnáct. Většinou to probíhá tak, že si v úvodu poslechneme různé brífinky o počasí, stavu letecké techniky a zabezpečení, následuje příprava, plánování a poté samotný let. Standardně trénujeme více či méně složité taktické scénáře podle potřeb a stavu techniky. Poté následuje debrífink, pečlivé vyhodnocení letů a tím náš pracovní den končí. Několik týdnů v roce trávím na cvičeních v zahraničí anebo také jako účinkující na leteckých dnech. Některé dny jsou více administrativní, jiné dny zase trávíme pozemní i vojenskou přípravou. I přes to že jsem pilot, jsem stále voják a musím plnit povinnosti s tím spjaté. 


Přečtěte si i další rozhovory s těmi, kteří se podílejí na Dnech NATO

Co pro vás znamená odvaha? 
Té si vážím na každém, kdo ji v sobě umí vzbudit. A tu musí mít také každý voják z povolání, neboť důvodem, proč tu jsme, je ochrana našeho státu. Mír a bezpečí není samozřejmostí. A pokud bude potřeba, všichni musíme sebrat tu svou odvahu a nasadit třeba i svůj život. 

Co si představujete pod pojmem překračování hranic a jak často je ve své profesi musíte překračovat? 
Překračování hranic u létání není obecně moudrá věc. Jako příklad může posloužit překročení základních technických parametrů letounu, které by mohlo mít katastrofální následky. Takže takové hranice nemůžu a nerad bych překračoval. Na druhou stranu v momentě, kdy narážím na své vlastní osobní limity, beru to jako výzvu a limity se snažím posouvat dál a dál. To je pak nezbytná ingredience pro vlastní osobní růst. 

Kdo vás inspiruje? 
Asi by se dala najít hromada lidí, ale jako první mě napadají čeští piloti z druhé světové války. Ti museli mít pořádnou porci odvahy. Opustili svoje rodiny, překonali nesčetně překážek a začali bojovat za náš stát a za svobodu. Šli prostě udělat správnou věc s tím, že nasadili vše, co měli. Jejich činy jsou velmi inspirativní nejen pro mě, ale jsem si jist, že i pro všechny mé kolegy.

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro